Tanker fra en tenkende tenker

fredag, april 15, 2005

Skype revolusjonen er i gang

Beklager Telio og alle dere andre VoIP leverandører. Dere er allerede en utdøende rase.

Nå kan vi ringe gratis til og fra hverandre via Skype, vi kan ringe til lokaltakst til de viktigste landene i verden gjennom SkypeOut og vi kan nå få et norsk telefonnummer som andre kan ringe oss på gjennom SkypeIn. Kvaliteten er god og tilleggstjenestene begynner å komme. Selv bruker jeg blant annet et program som heter HotRecorder for å ta opp samtaler.

Med et så godt tilbud, hvorfor skulle vi da gå for en VoIP leverandør som tar en fast månedlig avgift? Noen grunner finnes det, blant annet at det foreløpig er dyrt å ringe mobiltelefoner i Norge via Skype, men det vil endre seg etterhvert. Skype er veldig lite avhengig av fysisk infrastruktur for å virke. Dette gir dem lave kostnader, fordi software er billig å replikere. Dessuten er det mange nok av hardware produsentene som gjerne lager Skype kompatible produkter, f.eks denne.

Blant Podcastere er Skype veldig populært. Det er et enkelt verktøy å bruke for å lage Podcasts. Dette gjør da også at noen har lagt ut en liten bruksanvisning for hvordan man Skypecaster. Kort fortalt er det en måte å få lagret samtaler til en MP3 fil. Omtrent som jeg gjør med HotRecorder, bare at den har begrensninger så den bare lagrer den ene siden av samtalen.

Telebransjen ler litt nærvøst av Skype. Kvaliteten er for dårlig, tjenesten er ustabil og det er for dårlig service hevder de. Kanskje er det det, men jeg har ikke opplevd det slik. Servicen er fraværende, men jeg har ikke trengt den så mye fordi det har virket, og hvem kan klage over det når den er gratis?

Foreløpig begrenser min bruk av Skype seg til når jeg sitter forran PCen. Det er riktignok en stor del av tiden, men jeg håper på å snart få råd til å kjøpe meg en litt avansert PDA mobil slik at jeg kan installere Skype på den. Da kan jeg ringe fra overalt hvor jeg har WLAN tilgang, og om ikke lenge så får jeg meg vel UMTS tilgang også. Da er det ikke mange problemer igjen.

VoIP fra Telio og de andre er et godt sprang i riktig retning fra Telenor's fastnett og jeg tror de har 2-3 lukrative år forran seg, men så er det slutt. Jeg velger ihvertfall å hoppe rett fra Telenor til Skype uten å ta omveien om Telio.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Det du har glemt å tenke på er at vanlige folk foreløpig såfall ikke har pcene sine skrudd på 24/7 slik som f.eks. denne nerden hvor flere maskiner står på døgnet rundt.

For meg bekjent så er alle Skype telefonene til dags dato kun usb baserte.

Den dagen det kommer Skype telefoner til en akseptabel pris enten som wlan utgave eller ethernet utgave slik at en kan tilkoble dem til sitt nettverk hjemme uten å måtte være avhengig av å ha en pc på, først da vil VoIP leverandørene her i landet slite eller om folk skaffer seg en htpc eller noe sånt.

Anders Brenna sa...

WLAN telefonene kom for ca. 3 uker siden. Jeg har ikke linken, men de er allerede på vei til butikkene.

Jeg er helt enig i at det vil ta litt tid, de har 2-3 lukrative år forran seg før nedgangen kommer.

Unknown sa...

Tenkte du da på pda mobiler med Pocket PC på eller? Det må sies i den anledning at jeg ikke er noe tilhenger av Microsoft programvare.

Jeg hadde mer i tankene Skype telefoner som kun var Skype telefon uten at de var fullblods pda/mobil.

Men si fra hvis du finner link til den du tenkte på.

Anonym sa...

Så lenge en kun bruker Skype SW er nok Skype ok. Men jeg ville ikke gått til innkjøp av Skype HW siden dette kun kan brukes med Skype.

Det som alle andre gjør er å velge SIP
som er en åpen og standard protokoll.

se eks: voip-info.org

Det som de fleste SIP VoIP tilbyderne også tilbyr er peering
mellom operatørene, Skype tilbyr ikke dette.

Last ned en gratis Skype Killer her: ineen

se også: FreeWorldDialup

Anonym sa...

Jeg anbefaler en side som heter Onsip.org

Bra informasjon.