Tanker fra en tenkende tenker

lørdag, april 16, 2005

Telefonseminarer

Telefonseminarer er enkle, billige og kanskje også effektive. Hos eStrategi har de lagt ut noen opptak i MP3 filer.

Desverre er lydkvaliteten svært dårlig. Det blir det da også når man tar opp fra telefon. Det er mulig å høre hva som sies, men det er rett og slett for slitsomt å konsentrere seg om lyttingen. En av fordelene med lyd, her at man kan høre på mens man gjør noe annet. Det nytter ikke hvis ikke kvaliteten er god nok.

Dette er en av mange fordeler med Skype. Med Skype er det knotete å få lagret en hel samtale til en MP3 fil, men der er lett hvis man bare trenger å lagre det som sies av presentatøren.

I USA er telefonseminarer ganske utbredt. Jeg deltok i et opplæringskurs i SalesForce.com når jeg jobbet for Oblix og det fungerte veldig bra. Derimot synes jeg det var litt vanskelig å stå på den andre siden. Det fikk jeg prøve meg på når jeg jobbet i Houston og skulle ta en teknisk salgspresentasjon for noen kunder i en annen delstat.

Hvor mange de var vet jeg ikke, men de var ihvertfall over 20. På forhånd hadde de fått tilsendt PowerPoint slides. Utfordingen lå i at jeg ikke fikk noen reaksjon. Når man kjører en presentasjon forran mennesker så får man et inntrykk av hvordan budskapet mottas. Hvis man treffer så merker man det, og hvis man ikke gjør det så får man muligheten til å ta seg inn igjen. Nå viste jeg ingenting før jeg var ferdig med hele seansen.

Det kan selvsagt være greit å lytte til en slik telefon konferanse 'live', men jeg synes egentlig det er best å få dem offline. Da kan jeg laste dem ned i MP3 spilleren min og høre på dem når jeg er på vei til og fra jobben. Da blir det omtrent som en Podcast.

Forhåpentligvis kommer eStrategi med et bedre opptak, gjerne via Skype. Innholdet deres synes jeg er spennende så det ville jeg absolutt tatt meg tid til å lytte på.

Ingen kommentarer: