Tanker fra en tenkende tenker

mandag, april 25, 2005

-Journalister bør ikke streike

Denne kommentaren skrev jeg i kommentarfeltet hos Propaganda i april i fjor. Et halvt år senere ble jeg konfrontert med den uttalelsen når jeg ble ringt opp av en journalist. Internett lagrer teksten. Er det farlig å ta politiske standpunkt i en blog?

Journalisten skulle skrive en kort artikkel i Asker og Bærums Budstikke i forbindelse med at jeg hadde vunnet Venture Cup Oslo/Akershus. Jeg tolket på journalistens stemmeleie at hun sa det med et glimt i øyet og jeg bare flirte det bort, men undertonen er litt seriøs. Kommentaren ble skrevet i et kommentarfelt til en artikkel og jeg tror ikke så mange har lest den, men når journalisten skulle ringe meg så gjorde hun som de fleste gjør: sjekket navnet mitt på søkemotoreen Google.

Nå skriver man kommentarer fordi man ønsker at andre skal lese dem. Det samme gjelder med bloggen. Hvis statistikken hadde vist at ingen tok turen innom, så hadde man fort gått lei. I en blog står man fritt til å kommentere det meste, selv om noen få ting begrenses av norsk lov. Når man irriterer seg voldsomt over noe så er det fort gjort å skrive et harmdirrende innlegg hvor man presenterer sitt syn. Det er jo demokratisk og fint, men er det lurt? De færreste av oss har blogging som yrke og vi har en jobb å ta vare på. Nå behøver ikke det å være et problem i forhold til ytring, men det kan det fort bli avhengig av hva man jobber med.

Selv er jeg i kontakt med svært mange forskjellige personer og organisasjoner. Mange ganger har de jeg jobbet for hatt politiske standpunkter som jeg ikke er enig i. Loven beskytter arbeidstagere fra å bli diskriminert på grunn av politisk ståsted, men denne beskyttelse gjelder ikke for handel i mellom selskaper. Som konsulent eller selger har man ingen beskyttelse hvis kunden velger en annen leverandør bare fordi en ansatt har skrevet noen politiske innlegg i bloggen sin.

Jeg velger å ikke dra i gang med innlegg for eller i mot et politisk parti her på denne bloggen. Samtidig har jeg ikke lyst til å kastrere meg selv fullstendig, så jeg kommer til å skrive om politiske saker og temaer som opptar meg. Over tid vil det nok være enkelt å finne ut hvilke partier jeg ikke stemmer på, men hvilket jeg gir stemmen min til burde ikke være så opplagt. Hvis det er det, så blir i hvertfall jeg overrasket. Jeg har nemmelig stemt på flere forskjellige partier hittil.

En ting kan jeg vel uansett si. Jeg vet hvem jeg skal stemme på til høsten, og det har jeg vist ganske lenge. For meg blir det for dumt å vente til valgkampsinnspurten før man bestemmer seg. Da lover alle gull og grønne enger. Hvis man skal avgi en stemme bør man se på hva de gjør og har gjort. De som går og tviler på valgdagen bør holde seg hjemme! Det har ingenting med demokrati å gjøre at de plutselig gjør et valg og så er like usikker rett etterpå.

Hos Dagbladet har noen bloggere fått en interessant oppgave. De skriver en politikerblog og det blir spennende å følge med der. Forhåpentligvis blir det en suksess, slik at de etablerte mediene henter inn bloggere i andre kommentar sammenhenger også.

Ingen kommentarer: