Tanker fra en tenkende tenker

fredag, april 01, 2005

Billig Podcast avspiller

Jeg skrev i et tidligere innlegg at jeg vil ha en iPod. Nå har jeg gjort litt research og kommet frem til at jeg heller vil ha en iRiver. Den koster imidlertid 3.000, og det er litt i meste laget akkurat nå. Samtidig så har ungene knertet den ene MP3 spilleren vi hadde, så jeg måtte kjøpe en ny.

Isteden for å kjøpe en halvgod løsning gikk jeg helhjertet inn for en dårlig en. Jeg endte opp med å kjøpe en 128MB Euroline MP3 spiller til 199kr på Elkjøp. Egentlig ganske imponerende synes jeg, at det er mulig å få tak i en slik spiller til en så liten sum.

Nå er det ikke musikk jeg er så interessert i. Jeg har fått dilla på podcasts. Dette er radiolignende program som lagres i MP3, distribueres via RSS og overføres via BitTorrent. På den måten blir det både billig og enkelt å sette opp. Sist jeg sjekket var det ca 4300 slike Podcasts rundt om på internett, og det øker raskt.

Selv liker jeg best å høre på de litt ekniske programmene, men alle har jo hver sin smak. Nå sitter jeg på toget til og fra jobb og hører på innslag eller foredrag fra kjente store seminarer rundt om i verden. Det best foredraget jeg har hørt hittill var et Harvard profesoren Clayton Christenesen holdt på en Open Source konferanse. Han kjørte et halvannen time langt foredrag om Disruptive Technologies.

Ingen kommentarer: