En elevator pitch er en rask muntlig presentasjon av en forretningside for en potensiell investor. Den kan være på ca. 30 sekunder, og er et verktøy for å pirre nysgjerrigheten slik at man får muligheten for en lengre presentasjon etterpå.
Det heter en elevator pitch fordi den er ment å bruke når du litt tilfeldig treffer en aktuell investor i en situasjon der vedkommende like gjerne kan høre på deg mens han allikevel står og venter.
Hva som skal inngå i en elevator pitch kan variere og det er ingen mal for hvordan den skal presenteres. Noen ting bør imidlertid være med:
- En åpning som skaper interesse
- Hva er det?
- Hvor stort er markedet?
- Hva gjør dette unikt?
- Hvorfor presenterer du dette for vedkommende?
- Hvor stor investering kreves?
En elevator pitch må øves på. Det tar lang tid å lage en presentasjon som er så kort, men innsatsen er verdt det. Jeg liker å ta utgangspunkt i en posisjonerings statement som er laget av markedsføringsguruene Al Ries og Jack Trout i deres bok Positioning:
For [Target customer]
Who [need/opportunity]
[Product] is a [product category]
That [benefit]
Unlike [prime competition]
Our product [prime difference]
Med denne teknikken kommer man raskt ned til kjernen i det man ønsker å presentere:
For CIO's in companies with 100-500 computers
Who needs to ensure license compliance
Silver Bullet is a software license management system
That quickly and easily collects and presents the necessary software license information
Unlike existing solutions that needs complex installations
Our product runs directly from a single computer
Med dette som utgangspunkt kan man legge til en åpning og avslutte med størrelsen på markedet og hvor mye penger vi trenger for å gjennomføre det hele.
Til slutt pleier jeg ikke å stå igjen med denne litt statiske presentasjonen, men den har som regel kortet drastisk ned på mengden informasjon som presenteres. Uten den bruker jeg gjerne 3-4 minutter på åforsøke å forklare hva vi driver med.
Tanker fra en tenkende tenker
Twitter:
mandag, mars 28, 2005
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar