Tanker fra en tenkende tenker

onsdag, mars 23, 2005

Jeg vil ha en iPod

Den siste uken har jeg latt meg fascinere av Podcasting. Enkelt fortalt er det et radioprogram lagret i mp3 som lastes ned på regelmessig basis ved hjelp av RSS og BitTorrent.

Med Podcasting kan man lytte til programmer når det passer, og det er også enkelt å lage sitt eget program. Spesiellt kan det være alright å høre på det når man er på veil til eller fra jobb. Selv bruker jeg foreløpig bare PC'n når jeg hører på, men i dag var jeg i butikken og tittet på en iPod Mini med 4GB harddisk.

Selv om Podcasting har fått sitt navn fra iPod, trenger man ikke Apple's MP3 spiller. En hvilken som helst MP3 spiller kan benyttes, og jeg har da også en 128MB flash basert spiller fra en eller annen leverandør. Når jeg allikevel har lyst på en iPod Mini fra Apple så har det litt med trend og hardisk størrelse å gjøre. Jeg har rett og slett lyst på den spilleren som fikk Podcasting til å ta av. 128MB er kanskje nok for sanger, men når man laster ned hele programmer i god kvalitet blir de fort 20-30MB. Da er det godt å ha plass til litt mer.

En iPod Mini koster nå ca. 2.000kr. Egentlig en grei sum, men jeg tror jeg venter litt allikevel. Før sommeren satser jeg på å kjøpe en ny mobil, og selv om jeg tror MP3 funksjonaliteten blir litt begrenset vil jeg gjerne vurdere den først.

Ingen kommentarer: