Tanker fra en tenkende tenker

lørdag, mars 26, 2005

Stor laptop og liten desktop

Jeg tror mine preferanser for datamaskiner skiller seg litt fra flertallet. De fleste foretrekker en laptop som er så liten som mulig slik at den er lett å ta med seg. Den skal jo være bærbar. Om ikke flertallet, så er det i hvertfall mange som foretrekker en stor desktop, gjerne et tower, slik at de har store utbyggingsmuligheter.

Selv foretrekker jeg å ha en så stor laptop som mulig. Akkurat nå har jeg en HP zd7000 med 17' wide-screen skjerm og numerisk tastatur på siden. Hvor mye den veier er jeg ikke sikker på, men den får i hvertfall ikke plass i mange standard bærevesker. Maskinen har en nydelig skjerm og den gir god lyd gjennom harman/kardon systemet. Ytelsen er desverre svært skuffende. Når jeg kjøpte denne maskinen var jeg egentlig ute etter en desktop. Jeg ville ha en som var lett å programmere på samtidig som at den ikke var så stor at det var håpløst å ta den med seg. Derfor tenkte jeg meg en liten desktop, som f.eks. en Shuttle. Nå hadde de ikke det inne og da ble det til at jeg kjøpte denne store laptop'n.

En liten desktop er foredlaktig når man tar den med seg og fordi den ikke opptar for mye plass. Hvis man har en liten Shuttle boks får den lett plass i en bag, og man kan jo benytte skjerm og tastatus der mans etter seg. De fleste har jo litt til overs av sånt utstyr, og hvis man er ute i jobb sammenheng vil det som regel være en ledig plass med PC man setter seg på. Da er det bare å koble ut den eksisterende maskinen og plugge inn sin egen.

Det jeg til syvende og sist vil ha er en desktop bygd som en laptop. Det vil si en maskin bygd med stasjonære komponenter som f.eks harddisk med 10.000 omdreininger og minst 8MB cache, stasjonære minnebrikker som ikke blir uhorvelig dyrt å oppgradere til 2GB. Prosessoren er i mine øyne ikke så farlig, for de er stort sett raske nok nå. I og med at jeg ikke spiller så mye så er det heller ikke så viktig for meg med et rått skjermkort. Samtidig vil jeg ha det som en alt-i-ett løsning med skjerm som klappes ned som på en laptop. Når jeg kjøpte min HP var det fordi dette var det nærmeste jeg fant. Desverre er ikke denne maskinen god nok.

Ingen kommentarer: