Tanker fra en tenkende tenker

mandag, mai 12, 2003

Mens vi venter på oppgangen
Hva skal vi gjøre?
Selv har jeg vært så priviligert at jeg har fått sitte på skolebenken det siste året, etter å ha solgt mine aksjer i NettSpesialisten. Nå har imidlertid pengene tatt slutt, så det er tilbake på jobb fra høsten av.
Ideelt sett burde man sittet på skolebenken og fått seg en god utdannelse, mens nedgangstidene herjer for så å stå klar til oppgangen når den kommer. Det er ikke så lett. Etter å ha jobbet noen år drar man gjerne på seg noen forpliktelser. Hus, samboer og unger ødelegger morroa. Da holder det ikke med studielån for å få det til å gå rundt.
Fra lånekassen får man en sum på starten av hvert semester og 6.000 kroner hver måned. Det kommer til kort når det første beløpet ikke dekker hele studieavgiften pluss bøker, og når det månedlige beløpet er under to tredjedeler av rentekostnaden for huslånet. Jeg kan vanskelig se noe alternativ til å begynne å jobbe igjen.
Også her er jeg priviligert. Jeg har fått tilbud om jobb, og en interessant en som sådan. Jeg går riktignok ned noe i lønn i forhold til hva jeg hadde før, men det er fortsatt godt betalt. Litt rart blir det at jeg går tilbake til å jobbe med det samme jeg gjorde før studiene. Nyere versjoner av operativsystem og applikasjoner, og noen nye applikasjoner også riktignok, men stort sett det samme. Har jeg da fått noe igjen for utdanningen min? Burde jeg heller brukt pengene på lånet og jobbet med en gang?
Ja på det første og nei på det andre.
Jeg har fått ny kunnskap som jeg forhåpentligvis får godt betalt for etterhvert. Om jeg burde betalt ned på lånet kan jo diskuteres, men jeg føler at dette var riktig. Nå er jeg topp motivert for å jobbe, samtidig som jeg er topp motivert for å studere. Kanskje klarer jeg å finne et passende internett basert studie som passer godi inn sammen med min nye jobb?

Ingen kommentarer: