Tanker fra en tenkende tenker

lørdag, oktober 06, 2007

digi.no spør leserne

Jeg ser at det er lenge siden jeg har lagt ut et nytt innlegg her på bloggen min.Det blir ikke mye tid til å skrive på denne bloggen, når jeg hele tiden jobber på spreng med å skrive artikler for min arbeidsgiver digi.no.

Nå har vi lagt ut en litt spesiell artikkel, ihvertfall til oss å være.

Fredag lagde jeg en artikkel som egentlig bare består av et spørsmål: Hva er timeprisen for norske IT-konsulenter?

Jeg har selvsagt skrevet mer enn det, men hovedpoenget med artikelen var å spørre leserne for å få svar på noe som jeg vet mange lurer på, men som ikke bedriftene jeg intervjuer vil si så mye om.

For å ikke oppfordre til ansatte til bryte sin taushetserklæring, var vi klare på å minne om taushetsplikten: "Husk at du som ansatt trolig har undertegnet en taushetserklæring. Hold deg til det generelle, og du kan gjerne være anonym."

Så vidt jeg vet, er dette vårt første forsøk med crowdsourcing. Etter å ha fulgt tett med på debatten i litt over et døgn, er min foreløpige konklusjon at det er en suksess. Nesten samtlige lesere var positivt innstilt ti forsøket, og mange har kommet med sine eksempler.

Nå kan man ikke ta utgangspunkt i at alle oppgir korrekte tall, men ut i fra måten de er skrevet og de medfølgende forklaringene, sitter jeg med inntrykk at de fleste har vært oppriktige. Jeg har bare en ørliten mistanke til en eller to av de.

Her kan du lese artikkelen: Hva er timeprisen for norske IT-konsulenter?

Kom gjerne med innspill til hva dere synes, og eventuelt forslag til flere slike forsøk. Jeg har noen ideer på blokken, men det fine med å spørre andre er at ihvertfall noen har en tendens til å tenke på noe du ikke selv har tenkt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg leste artikkelen og synes dette var en god idé. Imidlertid har jeg ikke presentert min egen timepris eller lønn, og kommer heller ikke til å gjøre det.

Endelig har Digi.no funnet en konstruktiv måte å bruke kommentarfunksjonen som har ligget som en ubrukelig klam hånd over innholdet. Kudos til dere for dette.

Ellers har jeg skrevet en liten skjennepreken som jeg for øvrig vet Einar Ryvarden har lest. Traff ham såvidt på Webdagene.