Tanker fra en tenkende tenker

søndag, september 25, 2005

Speaker

I går fikk jeg prøvd meg som speaker på et svømmestevne vi arrangerte. Vanligvis har jeg bare vært tidtager, men klubbens primus motor var bortreist så hans arbeidsoppgaver måtte fordeles.

Det å være speaker er ikke så lett som man kanskje skulle tro. Det er mye å holde orden på og så skal man samtidig prøve å si noe vettugt underveis. Jeg la listen litt lavt og bestemte meg for å prioritere de viktigste informative oppgavene. Det vil si å lese opp heatene, diskvalifikasjonene og gi de opplysningne som stevneleder og dommere ba om å få formidlet.

Det ble en litt tøff start. Lagledermøtet trakk ut i tid, og vi ble derfor 20 minutter forsinket. Dermed måtte vi holde et stramt tidsskjema for å ta inn noe av tiden. Startene gikk derfor hyppig, spesiellt på 50 meterne. Da tar jo øvelsene litt over et halvt minutt og neste heat er i gang før minuttet er omme. Det ble derfor ikke så mye tid til å kommentere selve løpet til de som deltok.

Etter en liten stund gikk det litt lettere, og når vi gikk over på 100 meterne fikk jeg også litt tid til å kommentere selve løpet. Det var svært uvant og jeg kan vel si at jeg har et forbedringspotensiale. Nå mangler jeg ikke kunnskap om svømming. Jeg har selv vært aktiv konkurransesvømmer i 13 år, fra jeg var 7 til jeg avsluttet med et år som toppidrettsutøver under førstegangstjenesten. Allikevel fant jeg det vanskelig å komme med meningsfylte kommentarer. Jeg er veldig opptatt av teknikk og taktikk i svømming, men følte at det ville være upassende overfor både svømmerne og trenerne å påpeke feil de gjorde under løpet sitt, derfor lot jeg stort sett være. Kanskje var det fornuftig, eller kanskje jeg heller burde ha sagt det. Jeg vet ikke.

Å være speaker på et svømmestevne er vesentlig forskjellig fra å være en kommentator på radio eller TV. En kommentator skal komme med analyser og kommentarer, mens en speaker først og fremst skal være informativ. De som sitter i svømmehallen er stort sett svømmere, treneree og foreldre. De er der for svømmernes skyld og vet alle såpass mye om hva som foregår at det er begrenset hvor mye fornuftig de kan få ut av eventuelle kommentarer fra speaker.

Alt i alt kom jeg vel greit fra det med tanke på at det var første gangen. Det var ingen som hadde noe negativt å si, og jeg følte vel egentlig at det gikk ganske bra. Neste gang blir det kanskje litt lettere å også fylle ut med passende kommentarer under selve løpet.

Ingen kommentarer: