Tanker fra en tenkende tenker

lørdag, januar 07, 2006

Idealistisk kapitalisme

Gaselle Wiki er en informasjonsside for gründere, studenter, ansatte i det offentlige virkemiddelapparat og andre med interesse for entreprenørskap og forretningsutvikling.

Nå har jeg lansert Gasselle Wiki nettstedet. Det er litt prematurt, men jeg føler at det er på tide å komme i gang.

Tanken er å bygge et gratis og reklamefritt nettsted inspirert av Wikipedia og med samme wiki software (MediaWiki) der man kan finne nødvendig informasjon og lærdom for å lykkes med å starte en ambisiøs oppstartsbedrift. Det vil inneholde informasjon som er nyttig også for enkeltpersonforetak som drives på hobbybasis, men vi ønsker å fokusere på det som er nyttig for de som starter et selskap med planer om å vokse raskt og helst også med eksportambisjoner.

ITpro var så hyggelige at de publiserte et innlegg om nettstedet og det har gitt oss endel trafikk. Foreløpig har de fleste nøyd seg med å lese hva som allerede står der, men noen har også begynt å legge inn litt stoff. Det er alltid hyggelig å ha et høyt lesertall på et slikt nettsted, men det viktigste nå er å få inn flest mulig bidragsytere. Kanskje har du noe du kan bidra med? Det kan være noe så enkelt som å rette skrivefeil eller så avansert som å komme med nye større artikler om emner som vi ikke har rukket over ennå.

Gaselle Wiki er lisensiert under Creative Commons, slik at hvem som helst kan bruke innholdet så lenge de henviser tilbake til siden. Creative Commons lisensen er ikke kompatibel med Wikipedia's GNU Documentation license, men vi tillater allikevel at Wikipedia kan hente tekst fra vår side. Merk imidlertid at det er forskjell i både skrivemåte og innhold når man sammenligner et leksikon og et informasjonsnettsted. Noen ganger er det naturlig å kopiere en artikler, mens andre ganger er det ikke det. Vi tror derfor at det er et potensiale for et slikt selvstendig nettsted.

Vi er ikke interessert i reklameinnlegg. Dersom stoffet er relevant for grundere på søken etter informasjon så vil vi tillate det, men vi vil ikke ha linker til hjemmesidesnekrere og lignende. Nettsteder med genuint interessant innhold om f.eks. hvordan sette opp budsjetter og lignende kan være aktuelt. Hvis du er i tvil, så legg inn en forespørsel på diskusjonssiden først.

Det er ren idealisme som ligger bak dette nettstedet. Alt er gratis og det er ingen reklamelinker. Jeg har vært gründer før og nå som jeg ikke er det lengre savner jeg litt tilbake. Istedenfor å si opp jobben og hoppe ut i det, vil jeg heller holde kontakten med gründermiljøet gjennom å prøve å hjelpe til litt. Tro meg: Gründere trenger all den hjelp de kan få.

Jeg håper at du finner Gaselle Wiki både nyttig og interessant. Kanskje er det en dag en medvirkende årsak til at du lykkes som gründer? I mellomtiden kan du kanskje hjelpe meg med å spre budskapet om denne nettsiden?

Ingen kommentarer: