Tanker fra en tenkende tenker

lørdag, januar 21, 2006

Grunderskolen 2006

Forkurset er i gang og jeg er øvingslærer i år også.

Egentlig hadde jeg sagt nei til å stille fordi det tok alt for mye av min tid i fjor, men i år er opplegget endret litt. Vi kjører 4 helger med undervisning fra 1600-2000 på ferdager og fra 0900-1600 på lørdagene. Som en av tre øvingslærere er jeg ansvarlig for de timene hvor vi skal veilede studentene og sette dem i gang med oppgavene, så jeg trenge ikke å være tilstede hele tiden. Da ble det litt lettere å si ja.

Allikevel kræsjet det skikkelig med andre aktiviteter. Vi får familiebesøk denne helgen og skulle på Disney on Ice showet klokken 1500 i dag. Det må jeg desverre stå over. Jeg vurderte også å ta et kort studiekurs denne våren, men den ene obligatoriske samlingen var selvsagt denne helgen. Sånn er det alltid. Kanskje jeg en dag lærer å si nei?

Men, men. Når jeg først er her så er jeg glad for det. Det har noe med atmosfæren å gjøre. Studentene skal lære om entreprenørskap og på veien får de også hjelp til å lære at alt er mulig, bare man gjør de riktige tingene riktig. Så når jeg sitter her kjenner jeg at jeg får lyst til å utarbeide nye forretningsideer.

Istedenfor å gjøre det, vrir jeg lysten og kapasiteten over på mitt lille gaselle.info prosjekt. Mens Erling Maartmann-Moe kjører sine forelesninger, noterer jeg nye elementer i wikien. Noen av dem blir litt korte, men det kan jeg jo skrive mer utfyllende om siden.

Dette wiki-prosjektet var da også mye av grunnen til at jeg sa ja i år også. Prosjektet forutsetter å rekruttere en aktiv gjeng med skribenter for at det skal lykkes. Hvis bare noen av studentene velger å skrive sine notater fra studiet inn i wikien så vil den rakst forbedres opp til et godt faglig nivå.

For meg er dette nå tredje gang jeg er hjelpelærer på et Grunderskolen forkurs ved UiO i tillegg til at jeg har gått forkurset på BI og ved NTNU i andre sammenhenger. Jeg begynner derfor å få en viss forståelse av hva det dreier seg om.

I år var det ca. 300 søknader på landsbasis til ca 150 plasser. Alle studentene går gjennom et intervju, men det er ikke uoverkommelig å komme inn. I år sendes studentene til Silicon Valley, Boston, Singapore, Johannesburg og London. Kanskje du har lyst til å være med neste år?

Ingen kommentarer: