Tanker fra en tenkende tenker

søndag, november 13, 2005

C.S.I. Stovner

Eldstemann fikk en PSP på fredag så nå kan han vise frem sine kreative filmstunt til vennene sine uten å måtte henvise dem til PCen.

Hans siste eksperiment var å lage en parodi på introduksjonen til C.S.I. Miami. Han og noen klassekamerater kledde seg ut og filmet diverse etterforskninsscener utkkledd med falsk bart og parykk. Så la han på musikken fra serien og redigerte inn navnet på skuespillerne. Til å være et tidlig forsøk av en uerfaren 13-åring ble det ganse bra og veldig morsomt. Desverre kan jeg ikke legge det ut for visning her.

Over-rigide regler for copyright hindrer dette. Jeg er en tilhenger av copyrightlovgivning, men "fair use" åpningen er snevret sammen på en uhensiktsmessig måte. Derfor får ikke dette innslaget større seerkrets enn de han selv kan vise det til på sin Playstation Portable. Synd.

Men kan han ikke bare lage noe som ikke bryter med andres copyright?
Selvsagt kan han det, men det er ikke nødvendigvis like lett. Det er lettere å komme i gang med å ta utgangspunkt i noe man liker og digger (vi er alle store fans av denne serien) og så vri det til noe eget. Man må begynne et sted og terskelen som må overvinnes i starten er tøff nok. Det vet jeg selv, etter alle mine mislykkede forsøk på å komme i gang med podcasting.

Han kjøpte også et spill til sin PSP, men det er definitivt filmsnuttmuligheten som er fristelse nummer 1. Og da egenlagde mesterverk. Videoblogging har nok en rask vekst forran seg. Jeg gleder meg.

Ingen kommentarer: