Tanker fra en tenkende tenker

fredag, oktober 28, 2005

Visual Studio 2005 er klar

Visual Studio 2005 lanseres i Norge 10. november, men MSDN abonnenter kan laste ned den ferdige utgaven nå.

Foreløpig er ikke alle utgavene lagt ut. Visual Studio 2005 Professional og Visual Studio 2005 Tools for the Office System er tilgjengelig, men Express utgavene og Team System utgavene ligger fortsatt bare med beta utgavene. De blir sikkert lagt ut fortløpende.

For å laste ned programvare fra MSDN må man ha inngått en MSDN avtale med Microsoft. De kommer i flere utgaver:
* MSDN Universal
* MSDN Enterprise
* MSDN Professional
* MSDN Operating Systems Subscription
* MSDN Library

Fra 1. November endres abonnementene noe, men det er mest i navngivningen. Visual Studio produktet fremheves slik at alternativene blir hetende:
* Visual Studio 2005 Team Suite with MSDN Premium Subscription
* Visual Studio 2005 Team Edition for Software Architects/Software Developers/Software Testers with MSDN Premium Subscription (3 litt forskjellige utgaver)
* Visual Studio 2005 Professional Edition with MSDN Premium Subscription
* Visual Studio 2005 Professional Edition with MSDN Professional Subscription
* MSDN Operating Systems Subscription
* MSDN Library Subscription

Forskjellene på abonnementente ligger i hva som er inkludert. Library inneholder bare MSDN kunnskapsbasen. Med Operating Systems utgaven får man også tilgang på programvare, samt at man får 2 Suupport Incidents. Professional Subscription inkluderer Visual Studio 2005 Professional, SQL Server Developer Edition og Visual FoxPro. Premium Edition utgavene kommer med 4 Support Incidents og med en lisens for Office, Prosject og Visio, samt Visual SourceSafe 2005. På Team Edition og Team Suite utgavene ligger forskjellene i hvilken utgave av Team System som følger med.

Jeg har begynt å laste ned, men dette tar nok sin tid. Det er mange som ønsker å ta i bruk den nye utgaven.

Etter hvert som jeg trenger meg dypere inn i Team System utgaven så blir jeg mer og mer interessert. Det er virkelig mange godbiter der som jeg gjerne skulle hatt tilgang til når jeg jobbet med utviklingsprosjekter i team. Som en enkeltstående utvikler på deltid er nok den utvidede funksjonaliteten nyttig, men da blir nok prisen for høy. Når jeg har fått nok oversikt så skal jeg skrive litt om Visual Studio 2005 Team System og Team Foundation Server.

Til alle åpen kildekodepuristene der ute, så vil jeg gjerne forsvare meg med at jeg også lærer meg PHP og MySQL til mitt lille Gaselleweb prosjekt. Mer info om det kommer når jeg får tid.

Det har vært litt hektisk for meg i det siste. Eneste grunn til at jeg har fått skrevet dette innlegget er at jeg opprinnelig skrev det for min arbeidsgiver, Inmeta.

Ingen kommentarer: