Tanker fra en tenkende tenker

lørdag, oktober 08, 2005

Crossing the chasm

Det er for få norske bloggere og det er for få lesere av blogger her i Norge. Vi bloggere står forran en vollgrav som vi må komme oss over.

Jeg syter og klager litt over lesertallene for bloggen min for tiden, men jeg er også negativt overrasket over hvor få som også leser andre mer etablerte blogger. Så nå har jeg prøvd å se problemstillingen litt igjennom markedsføringsteorienes øyne.

De med litt markedsføringsbakgrunn kjenner sikkert til kurven som viser forskjellige grupper av mennesker og når de tar i bruk et nytt produkt eller en ny tjeneste. Man sier gjerne at innovatørene er de som først tar i bruk noe nytt, deretter kommer tidlig brukere etterfulgt av tidlig majoritet, sen majoritet og til slutt etternølerne.

Av det potensielle markedet står de for følgende andel:
2,5% Innovatører
13,5% Tidlige brukere
34% Tidlig majoritet
34% Sen majoritet
16% Etternølerne

Ser man på den så kan man tenke seg at det bare er et spørsmål om tid før det tar av. Jeg velger å tro at blogging nå befinner seg blant de første av tidlige brukere kategorien og det høres jo bra ut. Utfordringen er at dette er et veldig usikkert stadie. Det er på langt nær alle teknologier elller trender som kommer forbi dette stadiet. En av Silicon Valley's markedsføringsguruer, Geoffrey Moore, har derfor oppdatert denne grafen og lagt til det han har kalt the chasm. Dette er en vollgrav som teknologien må komme over for å etablere seg hos den tidlige majoritet. Oppnår man det, så vil man komme inn i en periode der ting går veldig fort opp og frem. Hvis man ikke klarer det, så blir det hele glemt som en fad.



For å klare det må man begynne å fokusere på målgruppen blant early majoritet, i vårt tilfelle bloggere som utgjør det tidlige flertallet. For å klare det gjelder det å plukke ut et enkelt segment, for å vinne det først. Deretter kan man bruke posisjonen i det segmentet til å vinne over neste segment. For å lykkes bør da disse segmentene ha en sammenheng, slik at de lar seg påvirke av det segmentet som allerede er overvunnet.

Geoffrey Moore kaller dette for the bowling alley og illustrerer det hele som en bowling kule og bowling kjegler. Bowlingkula representerer bedriften eller teknologien, i dette tilfellet blogging. Kjeglene representerer hvert sitt segment.



I dag så er blogging en ganske uensartet gruppe og det er også noe av sjarmen med det. Samtidig så ønsker mange av oss at volumet skal gå drastisk opp, og da kan det være en fordel å gjøre en innsats og fokusere den.

Hvilket segment skal vi så gå for?
Jeg har ikke noe godt svar på det. Kanskje kan vi begynne med de filminteresserte. Så gjør vi en innsats for å legge til rette for dem. Kanskje lager vi en temablogg og inviterer de mest aktive filmbloggerne inn som redaktører. Da oppnår vi forhåpentligvis en interessant blogg med mange bidragsytere. Etter ikke alt for lang tid vil kanskje denne bloggen bli annerkjent og samtidig provosere mange til å skrive sin egen filmblogg som en motvekt til anmeldelser de er uenige i. Mediene henviser kanskje også til denne bloggen og filmselskapene/distributørene tar den seriøst.

Så finner vi et nytt segment som har en relevans til filmsegmentet, f.eks. musikkinteresserte. Der gjør vi det samme, men nå bør det gå litt fortere fordi vi får drahjelp fra et relatert segment. Slik fortsetter vi med nye segmenter og det går lettere og lettere for hver gang. Det blir på samme måte som i bowling, hvor kjeglene hjelper kula med å rive ned de andre kjeglene.

Etter the bowling alley så kommer vi til tornado stadiet. Det får vi ta en annen gang. Hvis dere vil lese mer om det, så får dere først være med og gjøre deres del av jobben med å få blogging i Norge til å cross the chasm

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hei. Jeg har blogget siden nittiåtte/nittini. Jeg har litt lyst til å være ganske surmaget nå og si at "alt var bedre før" -- men det er neppe fakta, det var nok _jeg_ som var bedre før ;)
Men "innovatører"? Ikke etter så mange år med verktøyene og formatet tilgjengelig for alle, vel?

Anders Brenna sa...

Vi er forbi "innovatører" stadiet ja. Jeg tror vi er i begynnelsen av stadiet etterpå "tidlige brukere". Vi har ihvertfall ikke kommet til "tidlig majoritet" stadiet ennå.

Anonym sa...

Artig at du skulle skrive noe med utgangspunkt i Moore. Har selv i en god stund hatt planer om å belyse blogge-fenomenet utifra hans teori.

Min umiddelbare tanke er at crossing the chasm-tankegangen ikke passer så godt på blogging. Vi er ikke et fåtall produsenter som er i ferd med å utvikle noe nytt - nei, vi er hundrevis, på verdensbasis titusenvis. Jeg har vanskelig for å se hvordan vi skal klare å koordinere vår innsat og, som Moore anbefaler, put all the eggs in one basket.

På den annen side kan hans rammeverk sikkert brukes i fremtiden, post hoc, når blogging er mainstream, til å analysere hvordan blogging slo til.

Anders Brenna sa...

Du har et godt poeng i at Moore's teori kanskje ikke er helt treffende, men jeg tror allikevel vi kunne ha hatt nytte av å dem i bruk som et community.

Hvis vi på dugnad plukker ut en nisje sammen og legger fokuset der, så kan det gi blogging i Norge et løft. Det blir omrtrent på samme måte som man i Wikipedia plukker ut en fokus artikkel for å heve kvaliteten. Dermed får man nye artikler som er på et så høyt nivå at man kan bruke dem som gode eksempler.

Ellers så er vel the Long Tail teorien til Wired redaktør Chres Andersson som kanskje treffer blogging best.

Anonym sa...

Intressangt innlegg, forstår nå bedre hvorfor en podcast DJ hadde vært meget nyttig.

Tror nok hovedproblemet til bloggere i Norge er at vi ikke er krasse nok i vår kritikk av samfunnet. Vi er for likeglad og for lite oppvakt.

Til vårt forsvar kan vi si at vi ikke er journalister og ikke har ansvar for å rulle opp saker, men det er delvis feil. Vi har et ansvar til å belyse emnene media unnlater, de emnene som får en feil vinkling, eller der ikke ALT kommer frem.

For å oppnå den samme populariteten må kvaliteten økes, vi trenger mer spesifike emner på bloggene våres. Dette er veldig vanskelig, i hvertfall synes jeg det. Å holde en blogg oppdatert om et emne hele tiden er vanskelig. Derfor velger mange flere emner, gjerne uten sammenheng. Det har jeg gjort.

Klarer vi å reise oss opp av godstolen og mæøte folk, snakke med folk, få rullet opp en sak, ja da vil blogging slå ann!

Anonym sa...

Et veldig interessant tema du tar opp, og også et interessant svar fra flere her. Jeg kjenner ikke teoriene som nevnes her, men ser at forklaringene dine kan ha noe for seg. Selv har jeg opplevd at min besøksstatistikk har tatt seg betraktelig opp etter at jeg startet bloggen for kort tid siden. Ditt innlegg har fått meg til å tenke litt på innholdet mitt. Kanskje jeg burde konsentrere meg mer om ett bestemt tema.

Anonym sa...

Hei
Jeg gikk på Google - søkte på "tidlig bruker" (var på utkikk etter den kurven) så finner jeg din artikkel i topp. Synes du skal være stolt jeg. :) Lykke til videre med bloggingen. Hilsen student