Tanker fra en tenkende tenker

torsdag, september 08, 2005

Artist grundere

Jon Andreas Håtun har en kronikk i Dagbladet der han tar til ordet for at artister må tenke mer som grundere. Han gir også noen tips om hvordan de bør posisjonere seg.

1. Sørg for å bli oppfattet som prototypen på en ny sjanger.
2. Produsér jevnlig noe som gjør at du opprettholder posisjonen som den første i sjangeren.
3. Imitér aldri lederen i en sjanger.
4. Unngå å bli oppfattet som en simulering av en prototype på en kjent sjanger.
5. Skift felt hvis du fremstår som irrelevant.
6. Modernisér posisjonen hvis den fremstår som utdatert.
7. Skuff aldri dine trofaste fans ved å avvike fra grunnkonseptet.
8. Ikke bruk navnet ditt på flere konsepter.
9. Velg riktig navn: unikt, enkelt og beskrivende for din virksomhet.
10. Skill deg ut blant dine egne.

Noen vil selvsagt reagere på at man som musikere skal tenke såpass kynisk når man prøver å etablere seg som artist, men jeg synes dette er gode råd. Tipsene stemmer forøvrig godt overens med tipsene som Al Ries og Jack Trout gir i sin gamle klassiker 22 Immutable Laws of Marketing.

Ingen kommentarer: