Tanker fra en tenkende tenker

onsdag, august 31, 2005

Jeg har blitt religiøs

Etter mange år som en ikke-troende har jeg nå funnet min gud. Det synes nå klart for meg at jorden og mennesket ble skapt av det flygende spaghetti monsteret.

Forskning.no skriver forøvrig også om min nye religion.

Det skremmer meg å se hvordan religiøse fanatikere prøver å tvinge på sitt livvsyn på andre. Spesiellt ille synes jeg det er når man går inn i skoleverket og prøver å lure inn undervisning om at det var gud som skapte verden på 6 dager. Det er en leseverdig historie, men det har ingen ting i undervisningen å gjøre. Innen vitenskapen er det mye uenighet om ting, men det betyr ikke at man skal likestille Darwin og intelligen design (kodeord for at Gud skapte verden). Intelligent design er religiøs fanatisme kamuflert med kvasivitenskaplig språk. Både troende og ikke-troende står bak Darwin, mens det bak intelligent design kun står sterkt troende mennesker. Det sier egentlig sitt.

Det er ikke så mange mennesker her i Norge som heter Anders Brenna, men det er noen. Desverre har jeg en navnebror som aktivt angriper Darwin og legger inn innlegg om at Darwin angret på hva han hadde gjort osv. Desverre jobber vistnok vedkommende også i IT-bransjen, så det er sikkert noen som tror at det er meg. Jeg har derfor med vilje prøvd å legge igjen en del spor på internett slik at de som eventuellt søker på mitt navn, ikke finner frem til min navnebrors innlegg.

På en måte hadde det vært fint om UFO fanatikere hadde hatt rett. Hvis noen UFOer hadde landet rundt om i verden ville endel religiøse ledere fått et forklaringsproblem, men sannsynligvis hadde de bare tilpasset religionen litt for å overkomme det hinderet også. Det er egentlig ganske rart at så mange kan tro på så mye rart med tanke på all utvikling vi har hatt og all ny forståelse vi har fått om hvordan universet fungerer.

Tro er en privat sak, og troen på en gud har gjort mange mennesker godt. Jeg respekterer derfor alle som ønsker å tro på en gud og jeg har ingen intensjon om å rakke ned på dem. Det jeg derimot misliker sterkt er organisert religion der noen sitter på den absolutte sannhet. Spesiellt ille blir det når religion blandes sammen med politikk. Det kommer det intet godt ut av.

So, if you can't beat them....
...join them.

Herved er jeg derfor en troende tilhenger av det flyvende spaghetti monsteret.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vær forsiktig med hva du utelukker :)

Slipp en bombe i Union papirfabrikk og vips så har du et komplett bibliotek med all verdens litteratur. Er det så mye mer realistisk?

Anonym sa...

Nei. Bare litt mer ...

Anonym sa...

Hehe.. lest om FSM på Boing Boing? Du vet forresten at du da heter "pastafarianer", ikke sant..?

Jeg vet ikke hvilke relgioner du tenker på, men selv kan jeg ikke i øyeblikket komme på noen relgion som ville måtte bli tilpasset på noen måte dersom noen UFOer hadde begynt å lande her. Eller forresten, det måtte vel blitt vitenskapen i såfall, siden den sier (så vidt jeg kan huske) at det er umulig å reise de strekningene som måtte til for å komme seg fra én levelig planet hit til jorden. Eller om ikke umulig, så ihvertfall så vanskelig at ingen tenkelig sivilisasjon ville klare å finne opp teknologi bra nok til å reise raskt nok for å overleve ferden. Eller, forresten, de kunne vel kanskje benyttet seg av et ormehull eller to..? Ikke veit jeg.. :)


Jeg må også si me uenig i det du sier om at blanding av tro og politikk ikke fører til noe godt. Du har rett i at det har ført til veldig mye dårlig, men å si at det aldri fører til noe bra avslører at man ikke har gjort leksa si skikkelig. Det beste eksempelet jeg kommer på nå er frigjøringsteologien i Sør Amerika. Mang en prest, biskop, og vanlig troende har ved en sammenblanding av tro og politikk kjempet for en bedre hverdag og en forbedring av både livsvilkår og yttringsfrihet i sitt land. Mange har til og med jobbet så hardt for det at de har blitt likvidert av dødsskvadroner (ofte trent opp på USAs terroristskole). Jeg tror også det er flere eksempler både i Europa og andre verdensdeler på at relgiøse ledere har blandet seg inn i politikk med bagrunn i sin relgion og utrettet mye godt.

Og ikke stemple meg fordi jeg forsvarer "fienden".. :P Jeg tror på vitenskapen jeg også.

PS: jeg har et ørlite problem med installering av MediaWiki. Du har netopp satt opp det, har du ikke? Hadde du giddet å hjelpe meg litt med det så hadde jeg blitt glad! :)
kontakt meg på Skype: indicavia