Tanker fra en tenkende tenker

fredag, juli 29, 2005

CNet Podcast News

CNet News.com er i mine øyne den beste nyhetskilden for IT nyheter. Nå leverer de også nyhetene som en daglig podcast på 4-5 minutter.

Det hele fungerer ganske enkelt og greit. En kjapp intro med overskriftene og deretter en liten gjennomgang av hver av dem. Innholdet er mer eller mindre tatt rett fra de skriftlige nyhetsartiklene, og det henvises til å lese artiklene etterpå.

Podcasting av nyheter er noe jeg tror har et stort potensiale. Nyheter på radio fungerer godt fordi de kan nå oss nesten uansett hvor vi er. Et av problemene med radio nyheter er imidlertid at de blir gjentatt om igjen og om igjen. De kan ikke vite om vi allerede har hørt nyheten. Med en Podcast er det annerledes. Systemet holder enkelt oversikt over hva man allerede har hørt, slik at det ikke blir nødvendig å gjenta. Dermed sikrer vi at vi får med oss alt uten å måtte lytte igjennom hele sendingen på nytt.

CNet kjører en daglig nyhetsoppdatering på Podcast, og det er vel fornuftig å begynne med det. Etterhvert kunne det vært fint om det kom en Podcast utgave for hver eneste nyhetssak. Etter at artikkelen har blitt lagt ut, kunne det blitt spilt inn en Podcast på 30-60 sekunder. På den måten kunne vi blitt litt mer passive i vår søken etter nyheter. Det ville vært en fordel for mange av oss, for det kan gå ganske mye tid med til å gå igjennom nyhetene på web. Hvis jeg istedenfor kunne lyttet til dem mens jeg jobbet videre, ville jeg helt klart blitt mer effektiv.

Det blir spennende å se om noen av de norske mediene tar opp denne tråden snart. Jeg synes ihvertfall at det hadde vært kjekt om Digi.no begynte å eksperimentere litt med dette.

Ingen kommentarer: