Tanker fra en tenkende tenker

onsdag, juni 22, 2005

Togtur med UMTS

Nå sitter jeg i NSB's Komfort avdeling på vei til Skien for å gjøre en jobb.

Jeg valgte å ta toget for å få tid til å jobbe litt på turen og fordi jeg hadde lyst til å teste UMTS kortet fra NetCom.

Halveis på turen er erfaringen litt blandet. Kortet har måtte kjørt på GPRS store deler av veien og det har også vært litt problematisk med forbindelsen i tunnellene. Heldivis er det ikke så mange av dem på denne strekningen, men for de som tar Bergens banen vil det nok bli litt verre.

GPRS forbindelsen er naturlignok i tregeste laget. Jeg har derfor vært påpasselig med å hente ned de større sidene når toget har vært parkert på stasjonene med UMTS forbindelse. Noen oversikt over hvor UMTS er tilgjengelig pr. i dag har jeg ikke med meg, men erfaringen i dag er at det ikke er på alle stasjonene.

RSS leseren min, SharpReader, har fungert godt for å få med meg nyhetene. Jeg har fått med meg det som skjer og når jeg fant en interessant artikkel så har jeg valgt å åpne den i et nytt vindu. På den måten har det ikke gjort så mye at forbindelsen har vært treg store deler av veien.

NSB's komfort avdeling er ganske OK. Man får bedre plass, et OK bord å sette PCen på, aviser, 2 kopper kaffe og stikkkontakt. Sistnevnte er egentlig den eneste grunnen til at jeg betalte de 75 ekstra kronene det koster. Min store laptop sluker batteriets kapasitet ganske raskt, og det hjelper neppe at UMTS kortet står og jobber.

På veien tilbake tror jeg imidlertid at jeg dropper komfort biten. 75kr er kanskje ikke så mye, men det blir faktisk litt når man legger det på toppen av billettprisen. Jeg tror pendlerne foretrekker en PC med bedre batteritid, fremfor å bruke disse ekstra kronene.

Mens jeg har skrevet dette, har forbindelsen blitt stadig dårligere. Jeg tror den foreløpige konklusjonen får bli at UMTS er ikke helt modent for togturer ennå. Så får jeg bare håpe at jeg får en stabil forbindelse lenge nok til at du får lest dette innlegget.

Ingen kommentarer: