Tanker fra en tenkende tenker

tirsdag, mai 17, 2005

Tid for innhold

Podcast, blog, RSS og wiki er de hotteste teknologitrendene i dag. Felles for dem alle er at det er innholdet som er i fokus, ikke selve teknologien.

"Content is king", sa man en gang, men da tok man feil. Det var ikke rare pengepotten å hente i innhold. Det skulle være gratis og reklamefinansiert. Pengene lå i infrastrukturen: operativsystem, applikasjoner og hardware. Det har nok ikke forandret seg ennå, men kanskje er det på vei. Prisene på software og hardware går ned, og takket være åpen kildekode går det i mange tilfeller ned mot null.

Det er ikke like opplagt som før at man bør satse på å utvikle software og selge det som hyllevare. Hvis man når breakeven punktet kan man nesten trykke penger, men å komme dit synes stadig tøffere. Hvis noen kommer opp med en ny ide til programvare som har potensiale til å bli lukrativt med høye marginer, så er det mange om beinet. Konkurrenter hiver seg på karusellen før potensialet er bevist. Det er slutt på den tiden der etablerte aktører lar en oppstartsbedrift få være i fred frem til markedet er på plass. Enhver suksessfylt nisje vil også få et team med åpen kildekodeutviklere som utvikler et erstattende produkt. Software vil nok fortsatt være en industri med stort lukrativt potensiale, men ikke i samme grad som det har vært. Som forbrukere og kunder tror jeg egentlig vi skal være glade for det.

Jeg sitter her nå og skribler litt til bloggen min. Hver gang jeg har noen tanker og ideer jeg vil dele, setter jeg meg bare ned og taster litt på tastaturet og så er et innlegg klart. Det er enkelt og det appelerer veldig til meg fordi jeg ikke trenger å tenke på verken teknologi eller design. Jeg bare skriver og trykker på Publish knappen. Dette er ufattlig befriende i forhold til den gang man skulle lage en hjemmeside. Da gjaldt det å få den til å se fancy ut, og senere gjaldt det å se proff ut. Bloggene er som regel primitive i sitt utseende, men de kan allikevel fremstå som svært profesjonelle. Det som avgjør det er rett og slett bare innholdet.

På en Podcast er det også inholdet som teller. Der er det imidlertid et litt større behov for å få på plass en litt mer profesjonell presentasjon. Det blir tørt og kjedelig å bare høre en monoton stemme som prater. Verdt å merke seg er det imidlertid at det ikke står på teknologi for å profesjonalisere innholdet. Det står på copyright og audiovisuellt talent. Musikk er som regel beheftet med restriktive copyright begrensninger, og det nytter ikke å basere seg på topp moderne software og hardware for å lage et fett lydbilde.

RSS, eller Really Simple Syndication som det står for, er en teknologisk løsning. Dens eleganse ligger i dens enkelhet. Hvis dette hadde vært en kompleks standard som krevde masse kompetanse for å forholde seg til, ville det ikke blitt en suksess.

En wiki er også en teknologi hvor innholdet står i fokus. Riktignok er det endel teknologiske utfordringer også med denne teknologien, men det er fortsatt innholdet som er viktigst. Når først systemet er satt opp, er det stort sett bare å fylle på med innhold. Noe utvikling gjenstår før wiki baserte innholdssystemer er modne, men denne teknologien er ikke avhengig av en drastisk videreutvikling for å løse de problemene som den skal håndtere.

Når nå tiden er kommet for å flytte fokuset over på innhold, er det naturlig å nok en gang spørre om hvordan man skal få betalt for det. Det er ihvertfall naturlig å spørre hvis man jobber med det.

Selv tror jeg at vi bare må fortsette det løpet som er i gang, reklamefinansiering. Mediene tjener mye mindre på nettreklamen enn på reklame i trykte medier eller på TV. Noe utjevning vil nok skje, men neppe nok til at disse mediehusene kan opprettholde sitt gamle utgiftsnivå. Det burde de heller ikke. Endel av utviklingen går på at ting blir enklere og billigere. Det gjelder de fleste bransjer og bra er det. Jeg tror mediehusene rett og slett må innse at markedet deres blir mindre. Etterspørselen vil øke, men betalingsvilligheten blir mindre. Det er ikke noe rart i det. På samme måte som at man før betalte 50.000kr for en PC og nå 5.000kr, må mediene se at det blir mindre penger å hente.

For en gjeng med bloggere ville det vært fantastisk å ha en samlet omsetning på 1-2 millioner kroner i året, mens for et mediehus ville det kanskje vært katastrofalt å gå ned til 100 millioner. Synd for dem, men slik er utviklingen.

Ingen kommentarer: