Tanker fra en tenkende tenker

fredag, mai 13, 2005

Sleipe hodejegere?

I dag ble jeg ringt opp av en hodejeger. Smigrende er det alltid, og nå er det lenge siden sist. Jeg husker første gangen jeg fikk en slik telefon. Endelig, tenkte jeg og var svært tilfreds. Det gikk imidlertid ikke lang tid før det gikk opp for meg hvordan dette spillet fungerer.

Hodejegerne vet egentlig ingenting, eller svært lite om deg. De har enten fått navnet av en annen, eller så har de funnet det et sted. Jeg stiller derfor alltid et spørsmål til dem før jeg svarer: "Hva vet dere om meg?".

Dette spørsmålet avslører endel. I dag viste vedkommende hvor jeg jobbet, og at jeg var en IT-grunder type med teknisk bakgrunn. Greit nok, men det var svært lite egentlig. Hvis de hadde søkt på navnet mitt hos Google ville de funnet ganske så mye informasjon, da jeg har lagt igjen endel spor på internett.

Litt etter å ha lagt på røret gikk det opp for meg at dette kanskje var litt mer systematisert enn jeg først trodde. Etter å ha lagt sammen informasjonen de hadde med hva de spurte om, begynner jeg å tro at dette var en mer systematisk aksjon fra en konkurrerende virksomhet. I hvertfall med tanke på at jeg fortalte at jeg ikke er fast ansatt, men tilknyttet som selvstendig næringsdrivende. Da falt interessen bort, selv om de selvsagt ikke sa det på telefonen.

IT-markedet har helt klart tatt seg opp i det siste. Hodejegerne begynner å ringe igjen, og alle skal plutselig ansette i bøtter og spann. Da blir det for tregt å bare annonsere, så man får et byrå til å ringe rundt. De som ringer er ansatt for å smigre med de potensielle kandidatene. Dette er egentlig rent telefonsalg, som de fleste misliker sterkt. Men det er ikke mange som slenger røret på røret når noen ringer for å fortelle deg at du er den utvalgte.

Ingen kommentarer: