Tanker fra en tenkende tenker

mandag, mai 30, 2005

Laptops på kursrommet

For første gang på endel år sitter jeg nå på et fagkurs for å lære meg et nytt produkt. Jeg ble litt overrasket over at maskinene på kursrommet var bærbare, noe jeg forøvrig synes er en god ide.

Sist gang jeg var på kurs, var det store skjermer, mus og tastaturer og svære bokser som tok opp mesteparten av plassen på pulten. Mange steder kunne det nesten bli vanskelig å se foreleseren fordi det var så mye skrot i veien.

Med en laptop på pulten er det mye plass igjen, og skjermen kan slås ned så alle følger med. Ulempen er at maskinene kanskje har litt for dårlig ytelse for noen av de mest krevende kursene, og at tastaturet på bærbare ikke er like gode å skrive på.

Nå kommer det stadig flere store laptops med 17 tommer skjerm og gode tastatur med numerisk tastatur på siden. Så nå står det nesten bare på å få inn noen raske harddisker i dem, så forsvinner argumentene for å bruke stasjonære maskiner.

Bærbare er på fremmarsj, og snart er det vel bare servere som fortsatt selges som stasjonære?

1 kommentar:

Anonym sa...

Når du først er inne på temaet. Jeg skal skaffe meg bærbar snart, har du peiling på sånt? :)
Jeg har laga en liste over hva jeg er ute etter her. Hvis du kunne tatt en titt på det og gitt meg noen råd hadde jeg blitt glad! Send gjerne en mail til laptop.hei@spamgourmet.com
Tusen takk! :)