Tanker fra en tenkende tenker

onsdag, april 20, 2005

Brent barn skyr tellerskritt

Takstameteret går. Jo mer du bruker jo mer koster det. I starten er man restriktive med bruken, men etterhvert slipper man seg litt løs og glemmer seg. Plutselig står man der med en stygg regning i postkassen. Ingen uvanlig opplevelse. De fleste har opplevd det. ISDN-sjokk med dataoppkobling eller skyhøye mobilregninger etter et kortere utenlandsopphold.

Hvis man ikke har gjort erfaringen selv, kan det være greit å lære av andres feil. Desverre blir det galt også når man har lært av slike feil.

Tellerskritt gir ofte en god inntjening for selskapene som leverer en tjeneste hvor takstameteret går. Desverre gjør det brukerne mer restriktive, noe som igjen går utover innovasjonen.

Et godt eksempel på det er mobiltelefonutbredelsen i USA. DEn lå (ligger?) langt bak Europa. I USA måtte man betale 'roaming' avgift for å gå rundt med en påslått mobiltelefon. Det resulterte i at de fleste slo av telefonen, og dermed kunne de ikke nås. Når de ikke kunne nås så var det heller ikke så stort poeng i å ha mobiltelefon. Utbredelsen tok derfor lang tid, og de lå ihvertfall 5 år bak Europa.

Et annet eksempel er internettbruk. Når vi måtte koble oss opp via modem eller ISDN ble vi restriktive i bruken. Enten opplevde vi det selv, eller så hørte vi om ISDN-sjokk. Dermed slo vi av routeren når vi ikke var online, og vi passet godt på å være på så kort tid som mulig av gangen. Dermed tok det lengre tid før vi begynte å tenke på nye måter å bruke internett. Etter at vi fikk ADSL med fast pris, fant plutselig Telenor ut at de skulle gå over til takstameter/tellerskritt prising prising. En teleanalytiker gikk hardt ut i avisen og mente at det var den veien det ville gå med alle. Takk og lov for at han og Telenor tok feil! Hvis de hadde hatt rett ville vi virkelig ligget langt bak i leksa.

Nå har vi et nytt scenario med UMTS. Telenor lar oss bruke UMTS til takstameter prising, mens Netcom lar os betale en fast sum i måneden. Litt dyrt er det, men med fast pris risikerer vi ihvertfall ikke en ubehagelig økonomisk overaskelse. Hvis dette blir standarden så vil vi komme raskt i gang med å utvikle nye tjenester på toppen. Hvis ikke vil vi la andre land få lede an utviklingen.

De som har fri tilgang til en fast pris, vil naturlig nok være mer tilbøyelig til å eksperimentere med nye tjenester for å se om det finnes teknologisk eller forretningsmessig potensiale. Dette forspranget vil være til stor hjelp for nystartede bedrifter eller eksisterende bedrifter som satser på innovasjon for å nå et internasjonalt marked.

Aftenposten skrev i dag at "Post- og teletilsynet spår at tellerskrittene forsvinner på sikt". La oss håpe at det blir på kort sikt, og at vi på lang sikt ser færre tellerskrittbaserte forretningsmodeller innen telekom industrien.

Ingen kommentarer: