Tanker fra en tenkende tenker

torsdag, april 21, 2005

Blogging gir bedriften puls

Alle bedrifter bør blogge. Ihvertfall de som har en hjemmeside og det utelukker ikke så mange.

Bedriftens websider består som regel av den vanlige informasjonen om produktene, tjenestene support, kontaktinformasjon og lignende. Nyheter er det også der, men det går gjerne langt mellom hver gang fordi det er en møysommeig prosess å gjøre ferdig en leseverdig og aktuell artikkel. Ting tar tid fordi det skal lese korrektur og alt bør skrives så profesjonellt.

Slik jeg ser det er det litt annerledes med en blog. I mine øyne skal den skrives litt raskt, og omtrent som man tenker der og da. Det betyr ikke at man bare skribler ned noe nonsense helt tilfeldig, men heller at man legger seg på en løs og ledig stil. Et innlegg i bloggen behøver heller ikke å måtte forholde seg til en 'stor' nyhet. Det kan være små nyheter, det kan være en liten link mellom selskapets produkter og en nyhet som rapporteres i mediene, det kan være noen tips om hvordan produktene kan brukes på en litt spesiell måte og selvsagt mye annet.

For noen år siden skrev jeg en teknisk bulletin so vi sendte ut til våre kunder 1-2 ganger i måneden pr. email. Artiklene var som regel veldig tekniske og noen av dem var vel på temaer så sære at bare jeg selv var interessert i å lese dem. Allikevel ble de raskt veldig populære og de ga selskapet jeg jobbet for en puls. Det kunne ofte gå lang tid mellom hver gang vi hadde en ny release klar, men ved hjelp av denne email utsendelsen så fikk våre kunder en opplevelse av at vi var svært aktive, og det var vi jo også. Til og med noen år etter at jeg sluttet har folk forespurt disse tekniske bulletinene, så det tyder jo på at det var et vellykket tiltak.

Nå ville det vært mer naturlig å skrive dette i en blog, enn som en emailutsendelse. Det passer seg bedre at kundene leser bloggen når de føler for det, istedenfor at de skal få informasjonen presset ned i halsen. Dessuten har vi jo fått større problemer med spam nå, enn vi hadde den gang. Med RSS er det heller ikke noe problem for kunden å holde seg oppdatert uten å måtte sjekke innom hele tiden.

Ingen kommentarer: