Tanker fra en tenkende tenker

onsdag, mai 21, 2003

Windows Server reklamebok
Jeg leser for tiden en bok om Windows Server 2003 for å plukke opp litt nyheter. Boken er på ca. 400 sider og koster 30$. Heldigvis har jeg ikke kjøpt den selv.
Boken heter Introducing Windows Server 2003, og er skrevet før produktet var ferdig. Den er ment som en oversiktsbok for de som ønsker å være tidlig ute med å lære seg produktet. Det fungerer i og for seg greit, men det evinnelige reklamespråket som benyttes er ganske irriterende. Det prentes inn om igjen og om igjen at ytelsen på ditt og datt har blitt bedre. Bare ved å droppe gjentagelsene ville den krøpet under 200 sider. Ved å droppe alle supåerlativene ville den vært nede på 100. Da hadde det virkelig vært verdt lesetiden, men da hadde man vel ikke betalt 30$ for den?
Bøker burde være kortere. Det krever mye tid å lese dem og noen burde ta konsekvensen av dette. Hva med en IT bok serie som begrenset seg til 100 matnyttige sider på hver tittel? Jeg ville ihvertfall prioritert en sånn bok.

Ingen kommentarer: