Tanker fra en tenkende tenker

onsdag, desember 06, 2006

Intervjuet på NRK1 Kulturnytt

Mandag denne uken publiserte jeg en sak om en nordmann som nå tar spranget ut av den virkelige verden, for å jobbe på fulltid i den tredimmensjonale virtuelle verdenen Second Life.

Det var en ganske artig sak og jeg er litt stolt av den. Andre norske medier har skrevet om folk som tjener penger der, men jeg var den første til å skrive om en nordmann som lever av det.

NRK leste også saken og jeg ble invitert sammen med min kilde ned til Marienlyst. Maximilian, som han kaller seg i Second Life, vil ikke stå frem med navn, så det endte med at de filmet meg i virkeligheten og ham gjennom Second Life. Han var naturlig nok midtpunktet, mens jeg ble brukt som ekspertkommentator.

Det var en interessant erfaring å være intervjuobjekt, istedenfor selv å gjøre intervjuet. Vi var der i to timer og det ble tatt opp over en time med filmopptak. Av det var det egentlig meningen at de bare skulle bruke 40 sekunder, men det ble vel cirka 1,5 minutter.

Hva som kommer med og hva som ikke gjør det med så lange intervjuer og så kort sendetid kan variere veldig. Jeg legger ikke skjul på at jeg var nervøs for hva de ville bruke. Noen av uttalelsene mine var ikke av de beste, mens andre følte jeg at var bra. De valgte å plukke ut to som var midt på treet.

Den ene var om Maximilian og at han var den første og eneste nordmannen som lever av dette og den andre var om IBM, Sun og Dell som alle har etablert seg med kontorer i Second Life.

Alt i alt var det vel en god opplevelse. Det ga ihvertfall mersmak.

Programmet ble forøvrig sendt på NRK1 Kulturnytt klokken 23:10 tirsdag kveld. Desverre ser det ikke ut til at de legger ut de programmene på nettet.

Oppdatering: Her er en link til innslaget.

Ingen kommentarer: