Tanker fra en tenkende tenker

tirsdag, september 26, 2006

Nødlanding på to hjul

Brodern jobber som flyinstruktør i USA. På en flytur med en av sine studenter løsnet det ene hjulet og han måtte foreta en nødlanding. To amerikanske TV-stasjoner fulgte landingen og den kan ses på nettet.

Jeg fikk en epost i morges med to linker til TV-stasjonenes internettsending og ringte ham naturlig nok opp med en gang.

Det skjedde mens han øvde touch'n'go landinger med en flyelev. De merket at noe var galt og tok kontakt med tårnet for å gjennomføre en lav overflyvning slik at tårnet kunne se om noe var galt. Da fikk de høre at det venstre landingshjulet hang og slang i en vaier bak.

Dermed måtte han fly tilbake til sin hjemmebase og foreta en kontrollert nødlanding. Dette snappet to lokale TV-kanaler i San Diego opp og de sto klare med reporter og videokamera. Nødlandingen ligger derfor tilgjengelig på nettet.

Nå viste jeg at det heldigvis gikk bra, men jeg må vel allikevel innrømme at det var litt spesielt å se flyet gå inn for landing med bare to av tre hjul.

Min bror, Lars, hadde imidlertid ingen problem med å sette flyet på bakken. Han landet stabilt på høyre hjul først og satte forhjulet kontrollert ned. Så senket flyet farten før venstre vinge tilslutt falt ned og flyet foretok en sladd til venstre og stoppet.

Her er saken hos News 8, med video (se link på høyre side).

10 News har et annet video opptak. Den kan kanskje bli litt vanskelig å finne frem, da jeg ikke fant en direktelink til hans landing. Hvis den ikke er synlig lengre på høyre side, så kan man søke etter navnet "Smal Plane Makes Emergency Landing".

Ingen kommentarer: