Tanker fra en tenkende tenker

lørdag, april 15, 2006

Hvordan bli rik

Som nevt jobber jeg nå med å lære meg touch. I den forbindelse har jeg oversatt en lengre artikkel av Paul Graham som jeg synes er knallbra og som bør tilgjengeliggjøres på norsk.

Den er skrevet for utviklere, men jeg mener den er lettlest for absolutt alle. Noen nordmenn vil helt sikkert la seg provosere av endel uttalelser, men de vil ihvertfall bli litt mer opplyst.

Paul Graham ble rik på å starte et selskap som han etter noen få år solgte til Yahoo. Han skal vistnok ha fått 50 millioner for det og så skal Yahoo ha gått femten gangeren etterpå.

Nå bruker han tiden sin på å lage et nytt programmeringsspråk, ARC, og på å hjelpe andre grundere.

Graham er min absolutte favorittskribent på internett. Både fordi han skriver godt og fordi han kommer med endel viktige momenter i sine tekster.

Når jeg da for ikke lenge siden bestemte meg for at det nå var på tide å lære seg å skrive ordentlig touch, fant jeg raskt ut at det ville være interessant å oversette noen lengre artikler som endel av øvelsen.

Artikkelen til Paul Graham er på cirka 16 sider og det tok litt tid, men allerede etter noen få avsnitt merket jeg at tempoet mitt ble bedre. Nå har jeg fortsatt et godt stykke igjen før jeg er på det nivået jeg ønsker å være på, men jeg skriver i hvertfall uten å se på tastaturet.

Jeg er allerede godt i gang med min neste oversttelse. Det er en artikkel skrevet av Joel Spolsky om hvordan man kommer frem til en fornuftig prissetting på programvare man utvikler og vil selge.

Den oversatte artikkelen ligger på digi.no. Merk at Paul Graham fortsatt har alle rettigheter til den og at du bør spørre han om lov hvis du ønsker å videredistribuere den.

Ingen kommentarer: