Tanker fra en tenkende tenker

mandag, januar 09, 2006

Sterke eller svake meninger

Er du for eller i mot?

Alt for ofte deltar jeg i spørreundersøkelser som avkrever meg et ja/nei eller et for/imot. Det blir på samme måte som når vi klager over at politikerne aldri kan svare ja eller nei. Det er ikke politikernes skyld, ihvertfall ikke bestandig. Ansvarlig person er den som stiller spørsmålet. Vedkommende er gjerne forutintatt eller prøver å få et ytterligående standpunkt på et spørsmål som har mange nyanser.

Jeg har fått lyst til å kjøre en enkel liten spørreundersøkelse der jeg også ber om nyansene. Ikke bare få vite hvilket parti du stemmer på, men også i hvor stor grad du er enig med dette partiet. Selv stemmer jeg et parti hver gang, men jeg kan ikke si meg mer enn 70-75% enig med dem. På samme måte sympatiserer jeg med et par andre partier som jeg kanskje er 50-60% enig med. Slik er det også på en del aktuelle saker.

Så nå spør jeg deg: Hva mener du?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Noen av spørsmålene er litt vanskelige å svare på - hva mener jeg om Irakkrigen på en skala fra 1 til 10? Viser vel bare hvor vanskelig det er å svare.

Et annet problem er når man ikke har noen mening - endel av de nye regjeringsmedlemmene har jeg rett og slett ingen mening om, og det burde være et valg (evt. kan man gi en femmer....)

Anders Brenna sa...

Jeg innser svakhetene. Dette er som alt annet på bloggen min: raske skriblerier og eksperimenter.

Når det gjelder Irakkrigen så mente jeg vel egentlig hvor enig du er i krigen. Jeg vil anta at et flertall er imot den, men jeg vil se hvor kraftig de mener det. Var det bare galt, eller var det litt galt! Eventuellt om det er mange som er en tilhenger av krigen.

Poenget er å få frem litt mer om meningene enn at så og så mange er for og så og så mange er i mot. Perfekt blir det ikke, men blir det en forbedring?

Anonym sa...

Brenna, du er sikkert en kjernekar, og jeg vil bare si at jeg ikke hadde lest noe som helst om deg eller andre av dine blogginnlegg før jeg ga deg en 6'er på slutten av testen..

(Nettopp, slik Espen nevner, fordi man er ambivalent/usikker - og da er jo 6 det høyeste man kan gi, ikke? :)

Anders Brenna sa...

:-)

Å få en 6 er da ikke så værst... :-)

Det er ikke et mål av hvor god en person eller sak EGENTLIG er, men et mål på synsing. Noen syneser veldig sterkt og noen ikke fullt så sterkt. At du gir en 6 (på en skala fra 1-10) betyr kanskje at du er litt optimistisk på vegne av fremmede. Altså at du generellt sett har et positivt grunnsyn mot andre.

Slike problemstillinger og analyser håper jeg på å få ut av dette prosjektet. Nå må jeg bare få satt av litt tid til å gå igjennom resultatene.

Anders Brenna sa...

Takk for tipset!

Nå er ikke dette på noen som helst måte tenkt å være i nærheten v en profesjonell undersøkelse. Tanken min var å eksperimentere litt med å analysere hvor sterke meninger folk har, ikke nødvendigvis se så mye på hva de faktisk mener.

Har desverre ikke rukket helt å sette meg inn i det ennå.