Tanker fra en tenkende tenker

onsdag, desember 07, 2005

Web Two Point Oh!

Web 2.0 er et samlebegrep for dagens internettbaserte selskaper. En generator gir deg både firmanavn og forretningside. Utrolig nok ser dette også ut til å være en gangbar (liten) forretningside i seg selv.

Andrew Wooldridge har laget en enkelt liten side som automatisk genrerer et selskapsnavn, samt noen stikkord for hva forretningsideen går ut på. Systemet er utrolig enkelt og genererer mange hits fordi vi som titter innom trykker på reload knappen for å se nye kombinasjoner. Så finner noen siden og linker til den (slik jeg gjør) og vips så er det bare å hente inn reklamekroner fra Adsense lignende annonser. I dette tilfellet fra Yahoo.

Nå genererer neppe denne siden nok til å si opp jobben og leve herrens glade dager, men den gir nok en merkbar inntekt. Lykkes man med flere slike stunt så kan det faktisk bli en hyggelig biinntekt.

Det får meg til å tenke på ABC Startsiden. For noen år siden solgte grunderen siden for 15 millioner kroner. Et uhorvelig høyt beløp tenkte jeg og manga andre den gangen. Det var jo bare en mann som hadde samlet noen linker. Hva de er verdt nå vet ikke jeg, men de drar inn såpass på reklame at de garantert er vært ganske mange ganger kjøpesummen på 15 millioner kroner.

Jeg tror vi vil se flere slike eksempler i den nærmeste fremtiden. Noen lykkes med å skape business på banalt enkle konsepter og løsninger. Så enkelt at hvem som helst kunne gjort det vil vi tenkte, men da tar vi feil. Det å tenke enkelt nok er noe av det vanskeligste vi gjør. Det ligger i vår natur å komplisere ting til det ugjenkjennelige. Så de som klarer å komme med enkle konsepter som fungerer, fortjener pengene de får ut av det. Kanskje kan du finne din ide gjennom Web Two Point Oh!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg starta å skrive et innlegg om Web 2.0 for lenge siden, men som jeg har vært veldig sløv med. Satt og skrev på den rett før jeg leste dette. Hadde tenkt helt fra starten å nevne den siden, så var litt morsomt at jeg også leste om den her rett etter å ha jobba bittelitt mer med det innlegget.. :)

Den var forresten mye bedre første gang jeg så den. Var hvit bakgrunn, teksten var omtrent midt på sida, og alt som sto var firma-navnet og idéen. Så mye mer ryddig ut. Morsom side uansett.