Tanker fra en tenkende tenker

tirsdag, desember 06, 2005

Tar mobilen over?

Smarte mobiltelefoner blir stadig mer populære. Noen hevder også at de vil erstatte bærbare i løpet av de nærmeste tre årene. Jeg har nettopp laget mitt første program til min Qtek 9090.

I går leste jeg i Finansavisen (papirutgaven) at det selges ca. 50.000 smarte telefoner i Norge i år pg at det er en kraftig vekst. Definisjonen av en smart telefon inkluderer blant annet at den kan brukes til email, at den har endel lagringsplass og at det ligger til rette for tredjeparts utviklere. Av disse 50.000 er flertallet Windows baserte.

I dag har jeg tilbragt mesteparten av dagen på et seminar og det lile jeg hadde igjen av tid tilbragte jeg hos en kunde som holdt til like i nærheten. Det var en typisk dag der det er behagelig å kunne følge med på email gjennom mobiltelefonen. Tre ganger i løpet av dagen sjekket jeg mailen og sendte avgårde noen beskjeder. Som den teknofikserte nerden jeg er kunne jeg selvsagt gjort det samme via min Tablet PC. På den har jeg et UMTS kort så det sto ikke på nettverkstilknyttningen. Allikevel fant jeg det mer praktisk å bruke telefonen. Den er jo så mye lettere å fiske opp av lomma for å sjekke om det er noe viktig på gang.

En smart telefon er ikke det samme som en laptop eller tablet. Funksjonaliteten og kapasiteten har sine begrensninger, men for mange oppgaver er den god nok. De to nyttigste funksjonene er utvilsomt kalender og email. Deretter blir det litt mer vagt hva man bruker telefonen til. I mine øyne er det naturlig å også bruke den til å skrive timelister og kjørebok. Det kan gjøres med den innebyggde Pocket Excel. Andre interessante arbeidsoppgaver på en smart telefon har jeg måtte tenkt litt over. Foreløpig har jeg kommet til et par nyttige programmer:

  • Spørreundersøkelsesverktøy

  • Registrering


  • Har du noen andre forslag til meg?

    Av disse har jeg nå nettopp laget en førsteutgave av verktøyet for spørreundersøkelser. Tanken min er at man ofte trenger å samle inn informasjon i forskjellige former og med et slikt verktøy på telefonen har man det lett tilgjengelig. Man kan bruke det for å intervjue sidemannen på jobben, toget eller på gata. Man kan sitte og gjennomføre telefonintervjuer uten å ha annet enn telefonen og en handsfree løsning og man kan bruke den mens man sitter på en restaurant og vil evaluere maten og servicen. På telefonen kan det ligge et utvalg av standard spørreundersøkelser slik at man kan hente frem den man trenger der og da.



    Programmet er laget slik at hver spørreundersøkelse har sin egen XML fil med spørsmål. Det er derfor relativt lett å lage nye undersøkelser. Utvalget av spørsmålstyper er noe begrenset. Foreløpig kan man stille følgende spørsmålstyper:

  • Tekst (en linje)

  • Essay (lengre tekster)

  • Tall

  • Dato

  • Dropdown (velg et svar fra en lengre liste)

  • Radiobuttons (velg en av opptil 10 alternativer)

  • Checkbox (velg en eller flere av opptil 10 alternativer)

  • Rating (gi opptil 10 alternativer en karakter på en tall skala)



  • Foreløpig har jeg ikke tenkt på å utvide dette, men vi får se hva behovet viser seg å være.

    Det var bemerkelsesverdig hvor raskt og enkelt det var å lage dette programmet. Det har tatt noen få kvelder og det er tydelig at Microsoft's Visual Studio 2005 kommer til å åpne slusene for spesialtilpasset software for mobiltelefoner. Utfordringen ligger ikke lengre på selve utviklingen, men jeg forventer at det blir endel hindre når jeg kommer til testingen på forskjellige enheter. Foreløpig tror jeg derfor at jeg nøyer meg med å leke litt med funksjonaliteten på min egen telefon.

    Jeg har ikke laget et program som analserer og presenterer den innsamlede informasjonen, men den lagres i XML så det bør ikke by på problemer den dagen jeg bestemmer meg for å gjøre det.

    Det andre programmet jeg har tenkt på har jeg ikke begynt på ennå. Aftenposten skrev i går en artikkel om at man burde ta bilder av eiendelene sine i forbindelse med forsikringen. Man må faktisk ha en oversikt over hva man eier. Det holder ikke å ha en innboforsikring på 1 million kroner, hvis man ikke kan dokumentere at man har verdier for den summen. Dette viste jeg faktisk fra før, da en av mine kollegaer på en tidligere jobb opplevde å miste alt han eide i en brann. Allikevel har jeg ikke gjort dette ennå. Jeg er vel som de fleste andre, lat.

    Tanken slo meg imidlertid om å lage et registreringsprogram for telefonen. Den har jo et innebygd kamera (av håpløst dårlig kvalitet). Oppløsningen vil ikke være så viktig hvis det bare dreier seg om å dokumentere at man innehar en eiendel. Derfor ser jeg på muligheten for å lage et enkelt lte registreringsprogram som jeg kan ta bilder med og så fylle ut informasjon om hva det er. F.eks. kan det være en dropdown boks med valg av hva objektet skal kategoriseres som, dato for kjøp (hvis kjent), automatisk lagring av registreringstidspunktet og en mengde andre informasjoner. Så kan jeg trekke frem telefonen og registrere når det passer meg.

    Grensesnittet for å presentere inventaret trenger jeg heller ikke å stresse med. Så lenge informasjonen lagres i XML og dumpes på en ekstern server eller brennes på en CD som lagres eksternt så har jeg ihvertfall lagret informasjonen. Så kan jeg heller trekke informasjonn ut når/hvis jeg trekker det.

    Smarte telefoner er fortsatt i et tidlig stadie, men jeg tror det er like før det tar skikkelig av. Kanskje blir det også et spennende software marked her?

    1 kommentar:

    Online Blackjack sa...

    It is good idea.