Tanker fra en tenkende tenker

tirsdag, november 01, 2005

Sertifisert idiot

Jeg tok en sertifiseringstest hos Microsoft i dag. Det var ikke frivillig, men jeg må ta en test for at vi skal få noen partner fordeler. Bare så synd at de som lager testene kan så lite om emnet det skal testes i og at det er tilnærmet null utbytte av å ta en slik test.

Desverre strøk jeg også. 654 av 1000 poeng. 700 var kravet for å bestå. Med tanke på at jeg ikke hadde lest noe, så var det vel ikke så gærent. Problemet er at jeg ikke vet hva jeg burde lese på for å gjøre det bedre.Jeg kunne svare på de fleste spørsmålene, men det var enten flere riktige svar eller ingen riktige. Dessuten var det en haug med spørsmål om temaer som i hvertfall for min del er totalt irrelevante.

Tilbake i 1997-1998 var jeg en varm forsvarer av disse sertifiseringstestene. Jeg var en av de som hadde flest sertifiseringer av alle i Norge. Dessuten var jeg også en kort periode MCT (Certified Trainer) hos Microsoft. Den gang var det nok fornuftig å ta testene. De ga en viss status og det var noen personlige goder også. Allikevel angrer jeg på all tiden jeg brukte for å lese meg opp til dem. Totalt sett leste jeg vel tilsvarende en Bachelor grad i mengde. Tenk om jeg heller hadde brukt tiden på å ta noe ekstra høgskoleutdanning?

Jeg tok mine sertifiseringer på Windows 3.x, NT 3.51 og NT 4.0. Etter det gikk jeg lei og lot sertifiseringen utgå.

Nå leste jeg i Computerworld at de skal oppdatere testene nok en gang. Sorry, men det er for sent. Jeg ble skremt over å se at testene var like på bærtur som sist gang jeg tok en. Tror det var en gang på høsten 1998. Siden den gang har de sikkert endret dem mange ganger, men kvaliteten er allikvel like fraværende.

DEsverre må jeg nok nå sette meg ned og lese igjennom en haug med uinteressant stoff for å klare denne sertifiseringen. Arbeidsgiveren må ha et vist antall sertifiserte og jeg er en av de heldige utvalgte. Da er det godt å vite at jeg har masse ledig fritid som egner seg perfekt til dette. Så slipper jeg å måtte bruke tiden sammen med masete unger.

Sertifisering er i utgangspunktet en god ide, men de har kjørt seg rett ut i skogen. Det har blitt en industri og det er ingen grunn til å stole på kvaliteten til de som tar dem. Selv må jeg vel være en jublende jubelidiot som ikke en gang klarte å bli en sertifisert idiot.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja nå ble jeg gira på å fortsette lesingen når jeg kommer hjem :)

Anders Brenna sa...

Alltid hyggelig å kunne inspirere andre til innsats.