Tanker fra en tenkende tenker

lørdag, mars 19, 2005

I åpent kontorlandskap

Den siste uen har jeg sittet og jobbet i et åpent kontorlandsskap hos Inmeta. Det er ikke noe nytt for meg, men det er allikvel litt uvant. Mesteparten av tiden er er det veldig alright, men ikke når jeg gjør noe som krever dyp konsenstrasjon. F.eks. så nytter det ikke når jeg sitter med noen vanskelige programmeringsoppgaver, eller når jeg prøver på noen viktige formuleringer i dokumentasjonen.

Derfor tok jeg meg en tur innom butikkene for å kjøpe et USB basert headset med øreklokker og mikrofon. Til min store oversikt var det ingen av butikkene som hadde dette! Jeg var innom Spaceworld, Telebutikken og tre andre som jeg ikke kan navnet på. Alle hadde de headset, men de var ikke USB basert. På en laptop så blir det for mye bakgrunnsstøy så jeg er litt firkantet på at jeg vil ha et USB basert sett. Jeg kjører derfor en tur til Elkjøp senere idag for å få ordnet dette.

Mangelfullt tilbud i butikkene er et gjennomgående problem i Norge. Jeg har to ganger bodd i USA, i henholdsvis Houston, Texas og i Mountain View, California (Silicon Valley). En av tingene som var så deilig der var at nesten uansett hva man var ute etter kunne man dra innom en butikk og finne det. Innen IT og elektronikk var det Fry's eller Best Buy. Da var det bare å gå inn, så sto alt klart. F.eks. var det ikke vanskelig å få kjøpt en ferdigkonfigurert laptop med 1GB minne. Skal du gjøre det tilsvarende her i Norge, må du kjøpe en med standardminne og så kjøpe ekstra minnebrikker som byttes ut. Hvis de da i det hele tatt har dem tilgjengelige.

Når jeg kommer innom kontoret igjen på mandag har jeg forhåpentligvis fått tak i et USB basert headset slik at jeg klarer å jobbe effektivt.

Ingen kommentarer: