Tanker fra en tenkende tenker

onsdag, februar 23, 2005

Beta?

Når er et produkt ferdig med sin beta periode?

Mitt program, Silver Bullet FirstStep, er nå tilgjengelig som beta utgave av 1.1 versjonen. Den er ikke helt i mål ennå, men den er mye mer stabil enn 1.0 versjonen. Jeg har testet over lengre tid og kjørt den ute hos flere kunder, men som alle vet vil det helt sikkert dukke opp nye bugs. Samtidig kan jeg ikke surre rundt i evigheter før jeg erklærer den ferdig heller. Da blir det i hvertfall ingen fremdrift.

En 1.1 utgave er fortsatt en ganske så tidlig versjon. For denne typen programvare er det vanlig med en gratis oppgraderingsrett i 3 måneder etter kjøp, men jeg føler at man bør tilby litt ekstra i en så tidlig fase. Derfor inkluderer jeg gratis oppgradering ut 2005 til de som kjøper. Da føler jeg at jeg inngår et fornuftig kompromiss, ved at det ikke er noen god grunn til å vente med kjøpe samtidig som det gir inntekt nok til gjennomføre videreutviklingen.

Beta er nå et litt flytende begrep. Google har endret endel ved at de holder sine nyvinninger i beta i flere år, gjerne helt til de har funnet ut hvordan de skal tjene penger på den nye tjenesten. Åpen kildekode miljøer, som f.eks. Mozilla (Firefox m.m.), har ofte så mange brukere i sin community at beta perioden gjennomføres så godt at når de kommer til 1.0 utgave så er det faktisk et fullgodt produkt allerede.

Ingen kommentarer: