Tanker fra en tenkende tenker

tirsdag, juni 03, 2003

A3 oversikt
I mine studier bruker jeg aktivt Visio til å lage A3 oversikter over fagstoffet. Enten lager jeg et A3 ark for pensum, eller for den enkelte bok. Så får jeg samboeren min til å skrive dem ut på jobben sin, der de har en A3 fargelaser.
Dette arket sitter jeg da og leser når jeg har ledig tid, enten det er på t-banen, eller mens jeg venter på et eller annet. Med 6 punkts skrift blir det plass til mye på en side. Det blir litt smått, men med farger og bruk av figurer og tabeller hjelper det.
Noen eksamener lar deg ta med alle hjelpemidler, men selv om det ikke er tillatt er dette arket til hjelp. Bare det å få alt inn på et ark, gir deg en utrolig oversikt. Dessuten kan det hjelpe deg til å huske det. Lukk øynene og se for deg arket. Ofte hjelper det på hukommelsen.
Nå tar det ganske lang tid å lage disse arkene, men det er vel utnyttet tid da det tvinger deg til å se nøyere på stoffet. Idag sitter jeg f.eks. med forretningsjus. Et fag jeg ser på som nyttig, men ikke spesiellt spennende. Ved å lage dette oversiktsarket tvinger jeg meg selv til å finne ut hva jeg vil ha med, og hva jeg utelater. På den måten repeterer jeg også mens jeg lager det.
Utgangspunktet for arkene mine er tankekart. Det har imidlertid fungert best å lage det med tabeller og tekstbokser. Visio egner seg rett og slett ikke for å lage oversiktlige tankekart, selv om de har en egen stencil for det. Da er tredjeparts verktøy som MindGenius og lignende bedre. Jeg snuser litt på de, men foreløpig synes jeg å ha funnet formen som passer for meg i Visio.
Ved å ha det liggende digitalt på maskinen min i PDF format, er det enkelt for meg å trekke det frem ved behov. Når jeg i fremtiden får behov for å bruke noe av det jeg har lært på skolen det siste året, tar jeg bare frem arket mitt. Etter 5 minutter har jeg enten oppfrisket hukommelsen, ellers så vet jeg hvor jeg kan slå opp.

Ingen kommentarer: