Tanker fra en tenkende tenker

lørdag, mai 31, 2003

Trådløst gjesterom
WLAN er hot for tiden, og sikkerhet er i fokus. Jeg vil imidlertid flytte fokuset litt her nå. De fleste bedrifter bør tilby et åpent WLAN nett ved siden av sitt interne sikrede nett.
Dette vil gje besøkende tilgang til internett uten å måtte gå via det interne nettet. På den måten gir man den besøkende mulighet til å sjekke sin epost, mens vedkommende venter i resepsjonen. Man slipper også behovet for å få uidentifiserte bærbare inn på nettet, bare fordi de trengte å komme seg ut på internett. Med et slikt trådløst gjesterom, vil det være mye lettere å avklare om en maskin har noe der å gjøre eller ikke.
Som konsulent har jeg hatt meg meg bærbar hos mange kunder. Er da disse kundene ansvarlig for programvaren jeg bringer inn i nettvberket deres? Hva hvis jeg jobber der i mange måneder? I flere år? Svært få IT-avdelinger har kontroll på hva konsulent maskinene inneholder. Hva hvis de har ulisensiert programvare? Hva hvis de er rammet av ormer og virus?
Nei, da er det bedre med et eget gjestenettverk, som ikke får tilgang, men som samtidig lar gjesten komme seg ut på internett.

Ingen kommentarer: